Littera F 6 (Fordon: vagnar)

av Thomas Tell, Tuesday, October 29, 2019, 22:11 (1640 dagar sedan) @ ROJ-NOJ

Så här står det i boken om SJ trävagnar 1909-36.

Cykelvagnar F6, 174 st
Nummer, tillverkare och tillverkningsår
37373-37397 ombyggda 1946
37398-37399 omb 1945
37400-37419 omb 1939
37420-37457 omb 1945
41910-41939 omb 1941
41940-41949 omb 1944
41950 omb ?
41951-41959 omb 1950
43490-43504 fr SWB 1945
43752-43753 fr HNJ 1945
43954-43955 fr NOJ 1946
44519-45538 fr GDG 1948

Bakgrund
Cyklar började användas i stor mängd under kriget och resgodsvagnarna räckte inte till. Dessa F6-vagnar var egentligen inga resgodsvagnar utan var godsvagnar men vagnar som regelbundet användes i snäll- och persontåg fick revision som personvagnar, dvs oftare.

Utrustning efter ombyggnaden
Genomgångsledning för elektrisk värmeledning
Från 1940 elektrisk belysning med ström från batteri
Broms Hildebrand-Knorr P

Underrede
Vanligt underrede som G med plåtlagergafflar och länkaxlar. I underredet hängdes batteriytterlådor.

Korg
Stålstomme med liggande panel i målad furu. Försågs med gaveldörrar med fällbryggor i bägge ändar och bromsplattformen minskades då den var i vägen för gaveldörren.
På skjutdörrarna sattes skyltar med texten ”F6 för cykeltransport”. Från 1940 sattes en plåtskylt med ”F6” över litteraskylten där den täckte G och lastar 60 man 8 hästar.
Inredning
Vagnarna var försedda med cykelkrokar i takkanten och belysningsarmaturer. Vid senare ombyggnader hann belysningen inte alltid bli färdig innan leverans. Vagnarna vitmålades invändigt i tak och överdelen på gavlarna..

Ombyggnader
Vagnarna återställdes inför vintrarna och blev återigen cykelvagnar till somrarna.
Tre F6 iordningställdes i juni 1940 för posttransport i stället men inte som litt D4.
Våren 1944 behövdes tydligen ännu fler F6 än vad som fanns så att Gsh och standard G kunde komma till användning som cykelomlastningsvagnar eller tilläggsvagnar till ordinarie cykelvagnar. För dessa bestämdes att tillverka lösa cykelställ för uppsättning i vagnarna. Fyra ställ per vagn för 10 vagnar tillverkades.

Användning
Vagnarna gick som cykelvagnar över hela landet. Som exempel Stockholm-Boden.
Vintern 1944, kanske mer, användes 25 F6-vagnar som ilgodskursvagnar med hemstation i Stockholm, Göteborg, Borås, Helsimngborg, Malmö och Krylbo.
1948 rullade bland annat 3 vagnar Stockholm-Sundsvall, 2 Stockholm-Krylbo-Ånge, 3 Krylbo-Stockholm-Ånge, 3 Stockholm-Ljusdal-Hudiksvall, 2 Mjölby-Krylbo-Ånge samt 3 Krylbo-Mjölby-Vännäs.
Cykeltransporterna hade sin topp 1945 och dalade sen ganska snabbt för att inte vara mycket kvar 1955.

/tell


Hela tråden: