Littera F 6 (Fordon: vagnar)
Så här står det i boken om SJ trävagnar 1909-36.
Cykelvagnar F6, 174 st
Nummer, tillverkare och tillverkningsår
37373-37397 ombyggda 1946
37398-37399 omb 1945
37400-37419 omb 1939
37420-37457 omb 1945
41910-41939 omb 1941
41940-41949 omb 1944
41950 omb ?
41951-41959 omb 1950
43490-43504 fr SWB 1945
43752-43753 fr HNJ 1945
43954-43955 fr NOJ 1946
44519-45538 fr GDG 1948
Bakgrund
Cyklar började användas i stor mängd under kriget och resgodsvagnarna räckte inte till. Dessa F6-vagnar var egentligen inga resgodsvagnar utan var godsvagnar men vagnar som regelbundet användes i snäll- och persontåg fick revision som personvagnar, dvs oftare.
Utrustning efter ombyggnaden
Genomgångsledning för elektrisk värmeledning
Från 1940 elektrisk belysning med ström från batteri
Broms Hildebrand-Knorr P
Underrede
Vanligt underrede som G med plåtlagergafflar och länkaxlar. I underredet hängdes batteriytterlådor.
Korg
Stålstomme med liggande panel i målad furu. Försågs med gaveldörrar med fällbryggor i bägge ändar och bromsplattformen minskades då den var i vägen för gaveldörren.
På skjutdörrarna sattes skyltar med texten ”F6 för cykeltransport”. Från 1940 sattes en plåtskylt med ”F6” över litteraskylten där den täckte G och lastar 60 man 8 hästar.
Inredning
Vagnarna var försedda med cykelkrokar i takkanten och belysningsarmaturer. Vid senare ombyggnader hann belysningen inte alltid bli färdig innan leverans. Vagnarna vitmålades invändigt i tak och överdelen på gavlarna..
Ombyggnader
Vagnarna återställdes inför vintrarna och blev återigen cykelvagnar till somrarna.
Tre F6 iordningställdes i juni 1940 för posttransport i stället men inte som litt D4.
Våren 1944 behövdes tydligen ännu fler F6 än vad som fanns så att Gsh och standard G kunde komma till användning som cykelomlastningsvagnar eller tilläggsvagnar till ordinarie cykelvagnar. För dessa bestämdes att tillverka lösa cykelställ för uppsättning i vagnarna. Fyra ställ per vagn för 10 vagnar tillverkades.
Användning
Vagnarna gick som cykelvagnar över hela landet. Som exempel Stockholm-Boden.
Vintern 1944, kanske mer, användes 25 F6-vagnar som ilgodskursvagnar med hemstation i Stockholm, Göteborg, Borås, Helsimngborg, Malmö och Krylbo.
1948 rullade bland annat 3 vagnar Stockholm-Sundsvall, 2 Stockholm-Krylbo-Ånge, 3 Krylbo-Stockholm-Ånge, 3 Stockholm-Ljusdal-Hudiksvall, 2 Mjölby-Krylbo-Ånge samt 3 Krylbo-Mjölby-Vännäs.
Cykeltransporterna hade sin topp 1945 och dalade sen ganska snabbt för att inte vara mycket kvar 1955.
/tell
Hela tråden:
- NOJ -
ROJ-NOJ,
2019-10-28, 12:16
- NOJ -
Thomas Tell,
2019-10-28, 13:08
- NOJ - ROJ-NOJ, 2019-10-28, 14:14
- Du har mail/PM -
Ola Ahlström,
2019-10-28, 13:31
- Du har mail/PM - ROJ-NOJ, 2019-10-28, 14:16
- Du har mail/PM - ROJ-NOJ, 2019-10-29, 14:03
- NOJ -
Sune Nylén,
2019-10-28, 20:28
- NOJ -
ROJ-NOJ,
2019-10-28, 21:02
- Littera F 6 -
Sune Nylén,
2019-10-29, 00:22
- Littera F 6 -
ROJ-NOJ,
2019-10-29, 05:07
- Littera F 6 - Sune Nylén, 2019-10-29, 08:53
- Littera F 6 - Christer Fredriksson, 2019-10-29, 10:54
- Littera F 6 -
Thomas Tell,
2019-10-29, 22:11
- Littera F 6 -
Jan Frelin,
2019-10-30, 22:10
- Littera F 6 - Thomas Tell, 2019-10-30, 23:53
- Littera F 6 -
Göran Nilsson,
2019-11-01, 17:13
- Littera F 6 - Kjell Friberg, 2019-11-01, 18:34
- Littera F 6 -
Jan Frelin,
2019-10-30, 22:10
- Littera F 6 -
ROJ-NOJ,
2019-10-29, 05:07
- Littera F 6 -
Sune Nylén,
2019-10-29, 00:22
- NOJ -
ROJ-NOJ,
2019-10-28, 21:02
- NOJ -
Thomas Tell,
2019-10-28, 13:08