Renovering av fordon (Järnväg allmänt)

av Jim Hansson, Wednesday, October 30, 2019, 22:40 (1637 dagar sedan) @ skogstoken

Jag har en tid funderat på hur många museiföreningar renoverar lok och vagnar, många gånger blir resultaten desamma, blanka, skinande fordon som ser fina ut. Jag anser att man bör låta lok och vagnar se lite ruffiga ut, jag tror nämligen inte att lok och vagnar var helt blanka och rena under sina senare år av reguljär drift, på de bilder jag har sett har fordon på nedläggningshotade banor varit ruffiga. JGJ 9 är ett bra exempel, loket har nu varit ruffigt under en tid men nu ska [link=http://museijarnvagenimariefred.se/arbetshelg-19-20-oktober/]ÖSLJ[/link] renovera loket till nyskick och därmed förstöra utseendet av ett slitet brukslok, vilket är vad det var under sina sista år i tjänst.


Jag anser att man kan ha fordonen i toppskick maskinellt men ha ett ruffigt utseende.
Jag undrar nu vad andra tycker om det här, det finn inga rätt eller fel i frågan men det kan vara intressant att höra vad andra tycker!

Hälsar en skogstokig loktok i småland

Alla fordon var som nya när de kom ut från fabriken och även museijärnvägarnas fordon blir ruffiga med åren. Så allt är som det ska.
Jim


Hela tråden: