Karlshamnskuriosa (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, November 01, 2019, 08:33 (1632 dagar sedan)

29 trafiksektionens (Blekingesmalspårets) linjebok av 1946 ger några observationer om staden:

I) INFARTSSIGNALERING ÖSTERIFRÅN
Här stod fyra slags huvudsignaler i följd:
- "Signal A", skivsignal med påmonterade vingar. Bildade driftplatsgräns (dagens term). Kontrollerade också växeln till Tullkammaren.
- "Signal B", T-semafor. Kontrollerade växlarna vid Fiskhamnen, vari ingick Karlshamn S. Denna var med dagens termer hållställe.
- "Signal C", två motriktade tvåskens huvudljussignaler. Placerade vid Prinsgatans östra ände
(före gatuspårets början?)
- "SIgnal D": Envingad semafor vid Prinsgatans västra ände, före ingången till huvudbangården.
Sådana fanns också från Sölvesborg och Vislanda (enbart klotväxlar). Den förra t o m med försignal, något sällsynt på Blekingesmalspåret.

II) UTFARTSSIGNALERING ÖSTERUT
"Signalerna C>A", i denna ordning.
Vem som manövrerade "signal A" är oklart: Ingen lämplig bombevakning etc att kombinera med tycks ha funnits.
Parkgatan och Christian Schrödersgatan mynnade ut i Prinsgatans norra sida. Avstängning fanns enbart här. Helt logiskt står det därför "grind" (entalsform) i 1955 års linjebok. Denna skrivning är mycket sällsynt.

III) PLANKORSNING VISLANDALINJEN
Vid km 0.565 fanns plankorsningen Såpebruket, med bevakade grindar. De bevakades dock bara
"efter framställning från Folkets hus". Vilken signalering lokf mötte vid olika tidpunkter nämns inte.


Hela tråden: