När lastplats blev linjeplats (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, söndag, november 03, 2019, 18:50 (12 dagar sedan) @ Jim Hansson

Ja, som rubriken anger: när skedde ändringen i terminologin?


Det var 1994 som lastplats på statens spåranläggningar blev linjeplats, och 1996 skedde motsvarande förändring på Roslagsbanan. Vid Saltsjöbanan slopades 1998 termen 'lastplats' utan ersättning, och vid museijärnvägar används den fortfarande.

En linjeplats inom giltighetsområdet för SJ/BV säo, JTF och TTJ omfattade och omfattar -- utöver det som en lastplats gjorde -- även en plats med rörlig bro på linjen.
/up


Vad var anledningen till att man ändrade namn till linjeplats? Jag har alltid tyckt att det var ett olämpligt namn. Språkligt är ju en linjeplats en plats på linjen, och så långt är allt väl. Men även en hållplats är ju en plats på linjen och sålunda, rent språkligt, en linjeplats (om än inte säo-mässigt).

Jim

Tillåt mig att gissa lite: "Lastplats" ansågs förlegat och det fanns en poäng med att slå ihop begreppen (lastplats och rörlig bro). "Linjeplats" var en lättillgänglig och modern ersättning som dessutom hade den fördelen att samma förkortning kunde behållas i linjeböckerna.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum