När lastplats blev linjeplats m.m. (Järnväg allmänt)

av Harald ⌂ @, Göteborg, måndag, november 04, 2019, 08:47 (16 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Vän av ordning kan ju också fundera över vad det kan vara för språklig skillnad mellan en hållplats och ett hållställe. Förutom den grammatiska skillnaden med olika genus (utrum/en-ord resp. neutrum/ett-ord) är det väl ingen språklig skillnad alls. Det behövdes helt enkelt en terminologi som gjorde det möjligt att skilja mellan å ena sidan hållplatsen, alltså en "stanna-på-linjen-utan-växlar-plats", och å andra sidan ett hållställe, en "stanna-vid-ställe-med-eget-namn-på-driftplats-eller-driftplatsdel-plats". Eftersom 'hållplats' redan fanns i överväldigande majoritet med en betydelse som inte behövde ändras, föll det sig enklast att hitta på en ny term och ny termförklaring för det andra, hållstället. Fast jag minns att det var en person vid en lärarfortbildning som hävdade att 'hållställe', det var något man hade i mellangärdet och inget annat; hen hade dock inte någon annan lösning på problemet.
/up

Då hade vederbörande inte läst SAOB där "hållställe" beskrivs som "ställe där uppehåll göres i en färd". Det är i artikeln om "hålla" som publicerades 1932, och första belägget är från 1642. Det handlar om en skjutsstation.

Det finns en liten nyansskillnad mellan "plats" och "ställe". De är inte helt utbytbara. Man skulle inte kunna kalla "Götaplatsen" för "Götastället" och man går inte och äter lunch på en lunchplats. Jag tycker att det passar rätt bra att det som är en egen plats kallas "hållplats", medan det som är en del av en större plats kallas "hållställe".


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum