Sammansättning tågen 51 och 52 (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Tuesday, November 05, 2019, 21:00 (1633 dagar sedan) @ Sven Malmberg

I slutet av 1950-talet gick snälltågen 51 och 52 mellan Ludvika och Stockholm. Kan någon upplysa mig om loktyp och tågsammansättning?

Jag hittar inte tåget alls våren 1958, men väl våren 1961, så det måste ha börjat gå någon gång däremellan.

Jag är vidare inte helt säker på att detta tåg är detsamma som ett aningen senare namngivet tåg "Aros" (inget namn anges i 1961 års tdt). Detta nämns på sidan 194 i boken Svenska Rälsbussar (Hällqvist 2017)och där står det att det från sommaren 1962 gick med Xoa5 och från hösten samma år med Yoa2. Om det gått med Xoa5 även före sommaren 1962 framgår inte, men eftersom dessa tåg lär ha varit upptagna med expresstågskörning ända tills Yoa2 började komma i större antal (1961 ungefär) så gissar jag (men är alltså inte säker) på att det bör ha varit loktåg från vilken tidpunkt det än må ha startat (1958-60) till tidigast ca 1961 innan motorvagnståg tog över.

I så fall känner jag spontant att de enda lok som lär ha kunnat tänkas bör vara D-lok (Tillberga - Ludvika fick eldrift 1956). F fanns i 24 exemplar och inget dylikt lär ha kunnat undvaras för en bana som den till Ludvika redan sent 50-tal (för att inte tala om de ännu endast 2 Ra-loken). Möjligen Da, men utan att vara säker får jag känslan att de i huvudsak stationerades norröver redan tidigt. De enda ytterligare linjelok som fanns vid den tiden var förutom malmbaneloken huvudlitterorna B, H och M och de loken hade rimligtvis helt andra trafikuppgifter.
Så jag gissar på D-lok.


Hela tråden: