Sammansättning tågen 51 och 52 (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson @, onsdag, november 06, 2019, 15:24 (9 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

I Sv Kommunikationer Nr 9 1960, hittar jag tåg 51-52 första gången.
Under Meddelande från Kungl Järnvägsstyrelsen sid 7.
Förbindelserna inom landet.
Bl.a. Ludvika-Stockholm:
Ludvika får en ny snabb fram- och återreseförbindelse med Stockholm.
Snälltåg 51 går från Ludvika vard. 8.47 och kommer efter korta uppehåll i Smedjebacken, Fagersta Bruk Fagersta C, Tillberga och Enköping till Stockholm 12.00. I motsatt riktning går snälltåg 52 dagligen utom dag före soh fr. Stockholm 19.30 och kommer efter uppehåll vid samma platser som tåget i andra riktningen till Ludvika 22.32. Dessa tåg medför inte polletterat resgods.

Så verkar det rulla på fram till sommartidtabellen 27 maj 1962.
I nyheterna inför sommar-tdt 1962 finns följande att läsa:
Stockholm-Västerås-Ludvika
Snälltågen 49-1250-51 och 52-1251-50 ersätter snälltågen 51 och 52 Ludvika-Stockholm-Ludvika och framföres även till och från Västerås, som därigenom får nya direktvagnsförbindelser både med Stockholm och Ludvika.
Loktågen har utbytts mot motorvagnssätt och getts namnet Aros. Sittplatsbiljett erfordras.
Tåg 49-1250-51 går från Ludvika 8.35 och kommer till Västerås 10.15 varifrån det fortsätter 10.19 och kommer till Stockholm 11.50.
Tåg 52-1251-50 går från Stockholm 17.35 och kommer till Västerås 19.06 varifrån det fortsätter 19.10 och kommer till Ludvika 20.55.
I en brochyr med namnet ”Så ser tåget ut” gällande vintertidtabellen 1.9.1962—25.5.1963, framgår det att ovan nämnda tåg 49-1250-51 och 52-1251-50 framförs av Yoa2.
Egentligen är detta inget svar på Sven Malmbergs fråga, mer än att det var loktåg före Yoa2.
Det blev så klart mycket enklare med Yoa2 att byta ände i både Tillberga och Västerås.

Enligt boken jag citerar i ett annat delsvar så var det Xoa5 i några månader från maj till augusti 1962, men det var sannolikt bara en konsekvens av att Yoa2-eleveranserna pågick för fullt under denna period; det var nog redan från starten tänkt att bli Yoa2 så snart man hade tillräckligt många tillgängliga.
Och loktågen de två första åren kan knappast ha haft någon annan dragkraft än D-lok, eller möjligen Da (fst även det känns osannolikt).


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum