Ga 1410 signalskiva. Rött sken framåt (Järnväg allmänt)

av Leif B @, fredag, november 08, 2019, 20:06 (13 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Men nederst ett otydligt foto med vad det verkar en "signalskiva?" som kunde manövreras med linor från hytten.

[image][/b]


Mellan 1903 och 1929 skulle en särskild frontsignal visas på tåg som framfördes på högerspår på dubbelspårig bana (alltså på "motspår"). Dagsignalen utgjordes av en röd skärm nere till höger (i färdriktningen), och nattsignalen av att den nedre högra lyktan visade rött sken. Om skärmen (eller ev. ett rött glas för lyktan) kunde manövreras från hytten, behövde tåget inte -- av den anledningen att lokpersonalen skulle ändra frontsignalen -- stannas på den station där högerspårskörningen började och slutade.

I Nederländerna var det tydligen topplyktan som röd när man körde på motspår.

Likadant var det i Schweiz (1947, se elloksbilden). Ännu på 1990-talet gällde signalen så även Re 460kan/kunde visa rött framåt.

1916 var det däremot höger buffertlykta som visade att man hade rätt att köra på motspåret ("Fahrtberechtigungssignal";), se ångloksbilden. Även röd topplykta var den "Fahrtberechtigungssignal" men visade istället att tåget hade fått en framgångsorder, d v s mötet var flyttat till en annan station längre fram i tågets körriktning.

Grönt sken i vänster buffertlykta betydde att föregående tåg var inställt. Dessa tre signalbilder kunde också kombineras.

I vilket fall var syftet att informera banpersonalen så de kunde hålla reda på tågläget och på så vis veta när nästa tåg kunde tänkas dyka upp.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum