Kylvagnskulör (Fordon: vagnar)

av A.Svenson, Saturday, November 09, 2019, 13:42 (1628 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack Sune!

Tiden jag relaterar till är 80/90-tal, stenkolsröken var en skriande brist men visst tär tidens tand och väder o vind på färgen. Sannolikt var det kanske plåtklädda vagnar som stod där även om det funnits panelklädda även under min tjänstetid. Vagnarna i Frihamnen på spåret närmast vägen ned från Götaälvsbron (snart ett minne blott) var väl övertaliga då bananer vid den tiden gick i de stora "kylskåpen" som stod på Lgjs-vagnar. Att det funnits röda bananvagnar var nytt för mig men sådana där "vardagsföreteelser" som godsvagnars användning är det ju risk att man missar när man inte ser det själv. Jag är glad att jag som liten pojk hann promenera med pappa längs kajen på södra sidan och sett riktig hamnverksamhet där och till och med fått åka med på ett drag från Fiskhamnsbangården och fram till infarten till Skansenbangården där pappas kollega stannade och släppte av oss, tvärs över hur många vägkorsningar som helst. Loklots var en kille som var friidrottare och tävlade på olika distanser. Han åkte inte en meter på fotsteget utan joggade med flaggan snett framför loket hela vägen, gratis träning på jobbet.

Göteborgska hälsningar från ett snöigt Borlänge!
Anders S


Hela tråden: