Tåglängd i meter vs axlar (Järnväg allmänt)

av Calle Wickberg, Monday, November 11, 2019, 21:21 (1621 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

När skedde övergången från att räkna tåglängd i antal axlar till att räkna i antal meter?


Så här var det:

[b]1979[/b] började man på blankett ’Uppgift till förare’ ange godstågens längd i meter i stället för i axlar. För resandetåg fortsatte man med att ange tåglängden i axlar.

[b]1984[/b] delade man upp blankett ’Uppgift till förare’ i en för godståg och en för resandetåg.

Från [b]1987[/b] började man för resandetåg sätta upp nya uppehållstavlor (U-tavlor) med tåglängd i meter i stället för i axlar. På ’Uppgift till förare’ för resandetåg skulle nu tåglängden anges både i axlar och i meter. Äldre U-tavlor med tåglängd i axlar fick finnas kvar.

Senare under 1987 infördes en ’stopplatstavla’ med tåglängd i meter, för att visa stopplatsen för ett godståg eller för ett resandetåg utan uppehåll på platsen med högst tåglängd upp till den angivna, att användas t.ex. för att inte en plankorsning ska spärras i onödan.

Från [b]1994[/b] kunde det, enligt trafikreglerna (säo), bara ”övergångsvis” finnas U-tavlor med tåglängd i axlar.

Från [b]1996[/b] skulle tåglängd för resandetåg inte längre anges i axlar på ’Uppgift till förare’, bara i meter. (Det torde i praktiken ha inneburit att nästan alla gamla U-tavlor med tåglängd i axlar då var utbytta.)

Text om U-tavlor med tåglängd i axlar fanns dock kvar i trafikreglerna (säo) ända till [b]2009[/b].
/up

Det sitter ännu enstaka U-tavlor med tåglängd i axlar kvar "där ute", men de är mycket få. Båstad hade sådana vid spår 1, satt kvar i buskaget långt efter att det spåret revs upp. Det finns också minst en axeltavla vid en ännu trafikerad driftplats vid en icke nedläggningshotad bana. Kanske flera...


Hela tråden: