Storlien med lok litt OKe? Före elektrifieringen (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren @, Bredäng, onsdag, november 13, 2019, 14:25 (24 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Högfjällshotellet med utseendet som de har på bilden invigdes 1935, så vi kan snäva in årtalen lite till..


Eldriften blev klar i slutet av september 1945 och även om man kunde arbeta rätt snabbt så hade det nog synts arbeten om det varit sommarhalvåret 1945, så 1935-1944 borde vara gränserna utifrån det som hittills kommit fram.

Alla loken (2st till 1940, då även det tredje kom tillbaka från HHJ) var stationerade i Östersund hela den aktuella perioden, så placeringsorter ger dessvärre ingen ytterligare vägledning.

Och om man ska vara riktigt petig så hette loken OKe fram till 1942, så det är strängt taget mer sannolikt än N2, 7 möjliga år mot 2.


Storlien var relativt stängt efter Tysklands invasion av Norge och utsocknes fick inte komma dit utan särskilt tillstånd. Kan man hålla för sannolikt att en fotograf nog inte var tillåten 1940-1944 så kanske vi kan snäva in årtalen till 1935-1939?


Str77 anger III distriktet för alla tre loken 1/1-42.
Flyttades de två loken från Norrland ner till Skåne när HHJ förstatligades och 1520 återkom?

Både 1934, 1937, 1939, 1945 och 1948 är alla loken (3 st 1934, 1945 och 1948, 2 st 1937 och 1939) i Östersund, så omstationeringen söderöver under kriget verkar ha varit rätt kortvarig. Men om loken faktiskt inte var vid IV distriktet under kriget så gör det ju ännu mer troligt att bilden är tagen under 1930-talets andra hälft. Hotellets invigning 1935 torde enligt annat inlägg vara tidigast möjliga tidpunkt, så 1935-1939 förefaller rätt troligt.

1/1-40 finns 1519 & 1521 i IVD (och fd 1520 på HHJ). 1/1-41 är alla tre loken i IIID vilket de fortsätter att vara till 1944. 1/1-45 är alla tre loken i IVD och under 1945 blir de vedeldade vilket de fortsätter att var till 1951 enl str77. Det stå dock inget om nedtagningen under väsentliga förändringar men så sent kanske man inte noterade det. Det kan ju även finnas en eftersläpning i rapporteringen varför 'e' i listan kan ha varit kvar längre. Str 77 är ju inte alltid ett sanningsvittne.
Möjligen ville man hålla alla loken på ett ställe varför de båda i Östersund flyttades till IIID när HHJ förstatligats. Undrar om man gjorde samma ombyggnad som på NOJ-släktingarna (N5), dvs en dörr i bakändan för att kunna lämpa ved från en efterföljande flakvagn.
Huruvida de mellanlandade i ID för användning på fd SWB syns inte. Str 77 anger ju bara var de var placerade 1/1.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum