Järnväg Jönköping-Husqvarna- Nässjö (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Wednesday, November 13, 2019, 21:15 (1618 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

När jag intervjuade lokförare Eric Carlsson i Nässjö på 1960-talet berättade han att när han var pojk gick de personförande tågen med de gamla A-loken (spinnrockarna) på Jönköpingsbanan. På Södra/Östra stambanan gick de med Ca-lok. Cc-loken kom först senare. Han var född 1890 så om han mindes dem måste A-loken gått kvar åtminstone in på andra halvan av 1890-talet.
Detta kan nog stämma. Före 1896 fanns bara 10 Cc-lok så de personförande tågen på Södra stambanan fick nog gå med Ca-lok förbi Nässjö större delen av 1890-talet. Först i slutet av 1890-talet levererades stora mängder Cc-lok och då kan man väl tänka sig att Ca-lok ersatte A-loken på Jönköpingsbanan.
Kent

Det stämmer säkert. Jag såg nog mer på senare tiden i intervallet. Det finns bild på Ab-lok utanför Jönköping ca 1905. Överlag trafikerades nog banan av andra rangens snälltågslok, dvs spinnrockar under 1890-talet, sedan Ca-lok, Cc-lok efter ca 1910 och på 1920-talet atlantic-A tillsammans med Cc/Cd.
Därtill motsvarande för långsammare persontåg, dvs äldre B följda av Da när B-loken försvinner och sedan T-lok.
Samma sak med godstågen. Möjligen försvinner för många G-lok till Malmbanan för att de skall göra avtryck. F, Ka, Kb och sedan Kd tillsammans med T.
Därtill uddalok som säkert kom hit.


Hela tråden: