Semaforvingar (Signaler/säkerhet)

av Stefan Isaksson @, Uppsala, onsdag, november 13, 2019, 22:19 (22 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Just ving-riktningen borde väl snarare förklaras av något praktiskt övervägande, t ex att man skulle behöva en längre mast för att kunna ställa signalen hinderfritt med vingarna mot spåret, eller nåt sånt.

Jag har haft samma fundering, och visst är det så att om semaforen pekar bort från spåret så är det enklare att placera den: det går att ha den i jämnhöjd med vagnarna om det skulle vara lämpligt av siktskäl.
Sedan kan det ju vara så enkelt som att läsriktningen som bekant är från vänster till höger i Europa, och då är vi ju faktiskt tränade att börja titta på den sidan av semaforen (fast det förklarar ju inte den tyska ordningen, men de tidiga tyska semaforerna var ganska annorlunda mot dagens, och de signalerade tydligen inte ens till tågen utan användes för signalering mellan stationerna).

SI


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum