Höjdartåg - höjdarna (Fotografier/bildfrågor)

av NOR, Tuesday, January 27, 2009, 10:00 (5588 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/HojdarePt.jpg[/img]

Ett persontåg draget av en backgående E-maskin. Vagnarna är F4, F1, BCo5 2338, B1b 951 och BCo5 2306. BCo5 23[color=#000][b]9[/b][/color]8 levererades 1915 och B1b 951 slopades 1925.
Se de gamla rökare-skyltarna under B1b:ns fönster.

Men vad är det för tåg? Det ser Norrländskt ut vilket också E-loket antyder.
/tell


Mannen som står som 3a från höger tycks vara Elektrotekniska byråns chef Ivan Öfverholm.

Antingen är det inbillning eller oxo så är det önsketänkande, men är det inte kontaktledningar som syns ovanför tåget? Trästolpen till vänster borde i så fall vara för kontaktledningen, det ser även ut som det är en kontaktledningsstolpe framför loket oxo.

Undras tro om inte bilden kan vara tagen i Kiruna, på det så kallade "sjöspåret".


Här en närbild på gubbarna o gumman.

Nej någon kontaktledning tror jag inte på jag ser bara tre isolatore ovanför varandra på din "kontaktledningsstolpar".
7tell


Herrskapet (7 och 8 från höger) tror jag är Axel och Magda Granholm.

Jag vill nog fortfarande gärna tro att bilden är tagen i samband med elektrifieringen av malmbanan, detta eftersom Brc Ivan Öfverholm finns med.

Tänkte först om bilden var vid Porjus, men mängden telefon- och telegraftrådar gör att jag blir tveksam till det.


Hela tråden: