Roslagsbanans trävagnar (Fordon: vagnar)

av Stefan Isaksson @, Uppsala, fredag, november 15, 2019, 12:27 (31 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Av någon anledning så kunde man även fortsätta blanda trä-stål på Roslagsbanan

Roslagsbanan fick säkert köra på dispens. SJ planerade att lägga ned trafiken söder om Rimbo, och då skulle alla vagnar skrotas. Exakt när beslutet togs vet jag inte, men i en förteckning över nedlagda järnvägslinjer - utgiven av SJ - finns bandelarna söder om Rimbo med, med nedläggningsdatum 1/5 1971 om jag kommer ihåg rätt. Observera årtalet. Beslutet borde med andra ord vara taget 1968. Och tre år kunde man nog tänka sig att köra på dispans.

Dessutom var väl riskerna mindre på Roslagbanan där sth var 75, medan bredspårets trävagnar kunde förväntas gå på banor med sth 90 eller ännu högre (i kollisioner är ju inte bara egna tågets, utan även det andra tågets sth av betydelse).

SI


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum