Anakronism? (Järnväg allmänt)

av Gunnar Olson, Wednesday, November 20, 2019, 22:01 (1617 dagar sedan) @ John T

SJ-märket ser ju lite konstigt ut. Det brukade väl vara en krönt oval plåt med ett antal vinklar som angav tjänsteställning. F.ö. ser det väl fullt normalt ut. På vad sätt skulle mössan vara gammalmodig? Det verkar i princip vara samma modell som min SS/SL-mössa på 60/70-talen. Man plockade väl ofta ur ringfjädern ur kullen så att den inte såg så stel ut, men med fjädern kvar såg den ut så där.


Det aktuella SJ-märket anges i SJ:s beklädnadsföreskrifter från 1957 som något som kontorsvakter och aspiranter med lönegrad 16 och lägre ska ha i skärm-, båt- och sommarmössa. (För päls- och pälsbåtmössa fanns en annan variant.)
Frågan är väl dock om någon av de nyssnämnda kategorierna någonsin tjänstgjorde som tågklarerare?

Jag minns bestämt att jag sett tågklarerare med den typen av mössmärke. Kunde det inte förekomma att trafikbiträdesaspiranter fått tågklarerarutbildning?. Det fanns ju även platsvakter med tågklarerartjänstgöring. Kunde de inte sådant mössmärke?


I övrigt förefaller mössan, inkl. haksnodd, stämma väl med illustrationen i nämnda föreskrift. Det röda bandet har jag ingen direkt åsikt om - såg det inte ut ungefär sådär när det gällde de lägre lönegraderna?


Hela tråden: