Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos (Järnväg allmänt)

av tobbe, Thursday, November 21, 2019, 21:45 (1219 dagar sedan) @ Clarin.PE

Jo, du och jag har nog "kamperat" ihop vid ett flertal tillfällen. Men just vintern 1987 så jobbade jag som tågmästare men kan möjligt ha varit så att jag då satt reserv och fick ut och åka pendeltåg...Jag var tågmästare mellan sept.1985 -1989. Tågvakt var jag 1983-1985. Sökte plinsjobbet hösten 1989 - 1996 då det nedlades men var åter som tågvakt 1997-1999 och avslutade min SJ sejour med expressgodset 1999- 2000 då detta lades ned. Minns en tidig morgon på pendeln trol. 1984 när trafiken mer eller mindre hade havererat. Kom från Ses på väg mot Cst i värsta morgonrusningen och efter avg. Älvsjö hojtar föraren "Tobbe", har vi fullt i tåget? Jag svarade "knökafullt" och i min hytt finns 5 personer. Spännande svarade han för vi har 2 enheter döda....och vi skall ta oss upp för backen mot Årstafältet, och linjespänningen fladdrar upp och ned med risk för att huvudbrytaren faller ur. Vi kom uppför backen i ung. 10km hastighet sakta men mycket segt;-) ;-) ...och ankom Cst 20 min sent där tågsättet blev utbytt. Det blev ett otal tillfällen med allsköns tekniska problem under min tid som tågvakt..
tobbe

Hela tråden: