Smalspåriga sommarvagnar (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Saturday, November 23, 2019, 18:31 (1609 dagar sedan)

I samband med ett modellbygge av en smalspårig sommarboggievagn (heter det så?) uppstår några funderingar som jag kanske kan få hjälp med.

Kalmar verkstad tillverkade 1922-23 fem vagnar till KBJ, KTsJ och VGJ. De två första var i princip identiska medan de tre VGJ vagnarna var en "modul" /fönster) längre. Alla fem vagnarna förstatligades och fanns med i princip fram till 1960. Tre funderingar uppstår;

Eftersom vagnarna tydligen ursprungligen var att anse som förstärkningsvagnar eller reservvagnar, var vagnarna påkostade teakklädsel eller var det enkel och billig furuklädse? Även om man valt furuklädsel kan denna ju målats för att imitera teak, har någon tillgång till kontraktshandlingar eller bolagshandlingar som klargör detta?

Vidare undrar jag varför bolagen satsade på så pass enkla men ändå troligen relativt dyra boggivagnar och inte "riktiga" vagnar?

Hur använde SJ vagnarna efter förstatligandet, i alla fall tycks VGJ vagnarna kostats på viss kvalitetshöjning?

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: