Turisttrafik förbundets hotell i Tillberga (Järnväg allmänt)

av Helmut Maripuu, Sunday, November 24, 2019, 10:51 (1608 dagar sedan) @ Svante Andersson

Problemet med att bevara gamla hus var att man hade regler för hur gamla hus kunde bli. Har för mig att jag i gamla handlingar hittat uppgifter om att trähus har en beräknad livslängd på 50 år och stenhus mellan 75 till 100 år.
När jag letat i gamla handlingar har jag aldrig hittat några uppgifter på att man renoverade gamla byggnader.
Har vänner som köpt gamla hus och när det var tid för renovering har man upptäckt att huset varit isolerad med sot. Så visst känner man en beundran för folk som vill åta sig jobbet att satsa på gamla hus och renovera. Förstår också att folk som lägger ner en förmögenhet på gamla hus vill modernisera.
Håller på och bygger upp en ny modelljärnväg och vill ha sekelskifteshus med mycket snickarglädje. Ofta blir det svårt att hitta ritningar så man får utgå från bilderna och uppskatta måtten.
Gamla hus har ofta enkupig taktegel och plåttak. någon som vet vilka mått enkupiga tegelpannor brukade ha och vilken bredd det brukade vara på takplåtarna. Gissar att plåtslagarna köpte takplåt på rulle eller som plåtar som plåtslagaren formade till och att plåtarna borde ha ett standardformat.
Använder ofta Google flygfotografier men bilderna är ofta förvrängda så det kan bli ganska stora skillnader när man försöker få till en ritning på byggnaden.


Hela tråden: