Rimbo, Tp 3511 och infart från Faringehållet, 1966, 2 bilder (Bana)

av Bobo L, Sunday, November 24, 2019, 13:16 (1607 dagar sedan) @ Gunnar D

Tack för dessa bilder med Tp och "Rydbergare"!
Kommer Tp-tåget från Hallstavik?

Mvh Gunnar

Nej. Loket är på bilden kopplat norr om passvagnen, en "Norrtäljepass". Minnet sviker lite, men möjligen står kompositionen ifråga på spår 1, dvs spåret närmast stationshuset. Där fanns endast ett litet embryo till plattform, i stort sett vanliga gatukantstenar om jag minns rätt. Om fotografen utan förflyttning vridit sig ca 150 gon vänster skulle stationshuset hamna i bild.

Linjen från Stockholm ledde in till spår 2, såvitt inte någon växel i grenspårsläge ledde till spår 1 eller tre/fyra. Ja, om jag minns rätt, alltså. Länge sedan jag växlade i Rimbo..! :-D


Man kan fundera över varför sträckan Rimbo-Norrtälje fick fackverksbryggor på bangårdarna i stället för linbryggor som många andra SRJ-stationer? Avgjordes konstruktionsvalet av materialtillgång före, under resp efter kriget, eller bytte man elingenjör under arbetenas gång. Sådant brukar kunna påverka val av utförande.

I bakgrunden ser vi SJ dåvarande grusvagnar för banavdelningen. En hel bröt av sådana kom till ULJ när SJ lade ner Uppsala-Rimbo Hallstavik 1977. Ryggmördare! Dessutom … "intressanta"... att köra omkring med iförd Z4p, med tanke på bruttovikter, enkammarbroms och o-motionerade styrventiler. Garanti för spännande upplevelser!


Hela tråden: