Rimbo, Tp 3511 och infart från Faringehållet, 1966, 2 bilder (Bana)

av Stefan Isaksson, Sunday, November 24, 2019, 14:29 (1613 dagar sedan) @ Bobo L

Nej. Loket är på bilden kopplat norr om passvagnen, en "Norrtäljepass". Minnet sviker lite, men möjligen står kompositionen ifråga på spår 1, dvs spåret närmast stationshuset. Där fanns endast ett litet embryo till plattform, i stort sett vanliga gatukantstenar om jag minns rätt. Om fotografen utan förflyttning vridit sig ca 150 gon vänster skulle stationshuset hamna i bild.

Jag tror också att tåget står på spår 1.


Linjen från Stockholm ledde in till spår 2, såvitt inte någon växel i grenspårsläge ledde till spår 1 eller tre/fyra. Ja, om jag minns rätt, alltså. Länge sedan jag växlade i Rimbo..! :-D

När bangården var intakt gick det väl att ta in tåg från Stockholm på alla spår (1-5 plattformsspår och i af några av godstågsspåren 6-8). Jag har en känsla av att tågen togs in på spår 5 om de skulle vända mot Norrtälje, medan tågen mot Stockholm avgick från spår 2. Byte till och från Hallstavik respektive Faringe gjordes över plattform om det inte var genomgående vagnar.

Spår 1 användes nog sällan, det var låg plattformskant och plattformen var dessutom stationens kortaste.
När RB tagit över och bevakningen dessutom lagts ned, disponerades bara spår 1 och 2 för RB:s persontrafik.
Jag tror att spår 2 normalt användes i början eftersom plattformen var hög, men sedan började denna tydligen rasa och togs bort. När det skedde var det ingen annan råd än att köra tågen på spår 1 och använda 2an som rundspår. Det var så spåren användes de sista åren.

SI


Hela tråden: