Ånglok i Nya Zeeland Capspår?, CAP spor eller Cape Gauge? (Fordon: lok)

av Leif B, Sunday, November 24, 2019, 17:36 (1614 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Mera känt som "kapspår" som vi i Sverige hade flera av i östra småland samt HBJ o KVBJ.
Sydafrika o Australien m.fl. likaså.:-) :-)
tobbe


Hur är det egentligen?
Norsken C A Pihl, känd järnvägsbyggare, sägs att vara upphovet till beteckningen Capspår ([b]CAP[/b]spår).


"CAP spor" efter C A Pihl eller "Cape Gauge" efter Cape Town i Sydafrika, [link=https://no.wikipedia.org/wiki/Carl_Abraham_Pihl]därom tvistar di lärde[/link]. Att det skulle vara efter C A Pihl låter mer som en skröna, men jag har läst någon källa som hävdade att "CAP Spor" finns belagt innan det byggdes några järnvägar med 3'6" spårvidd Sydafrika. Vem vet?

Om det är Pihl eller Kapprovinsen som gett upphov till uttrycket Kapspår kommer nog aldig att bli helt utrett. Det kan ju vara så att uttrycket uppfanns på bägge håll. Norge hade en gång något mer kapspår än normalspår , men de sista smalspåren byggdes eftersom man vile ha användning för övertaliga lok och dessa banor byggdes så att de lätt skulle gå att konvertera. För Afrika blev det ett jättenät med Kapspår över 12 länder och drygt 40tusen kilometer banor.

Tyska Wikipedia stöttar C A Pihl som byggde [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Carl_Abraham_Pihl]världens första*) bana med 3'6" spårvidd redan 1862[/link] medan [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Schienenverkehr_in_S%C3%BCdafrika#Geschichte]den första banan med 3'6" i Sydafrika tillkom först 1877[/link].

*) = stämmer det?

PS Nja, enligt [link=https://en.wikipedia.org/wiki/3_ft_6_in_gauge_railways]engelska Wikipedia[/link] fanns det "[link=https://en.wikipedia.org/wiki/Wagonway]Waggonways[/link]" (primitiva föregångare till järnvägar) med hästdrift med denna spårvidd i England, medan C A Pihl var först med en riktig järnväg.


Hela tråden: