Ånglok i Nya Zeeland Capspår?, CAP spor eller Cape Gauge? (Fordon: lok)

av Lennart Petersen, Sunday, November 24, 2019, 17:38 (1613 dagar sedan) @ Leif B


Jag påminner också att det fanns beslut att Norra Stambanans fortsättningen norrut från Bräcke skulle bygga med 3'6". Beslutet hann visserligen ändras innan SJ expanderade norr om Bräcke men den privata Sundsvall Torpshammar Järnväg byggdes med CAP/Cape/Kap-spår och fick breddas i samband med att SJ tog över.


Det fanns faktisk beslut som kunde lett till att hela Norra stambanan blivit smalspårig. Första beslutet var att bygget av Norra stambanan Uppsala-Krylbo-Storvik skulle byggas med smalspår och redan byggda Stockholm-Uppsala skulle smalas in för anslutning. Även Katrineholm-Norrköping skulle byggas smalspårig och en riksdagsman sa: vill dom ha något annat i Norrköping får dom betala det själva.
Men beslutet ändrades innan bygget kom igång så det blev normalspår. Men för nästa etapp, Stambanan genom Norrland ,Storvik-Bräcke planerades smalspårig men beslutet ändrades . Och som redan nämnts ändrades beslutet för Stambanan genom övre Norrland. En del av jämtländska tvärbanan Sundsvall-Trondheim hade alltså byggts smalspårig men mycket ändrades när Norge bestämde sig för att överge smalspårsbygandet och i stället bygga normalspår.
Men kan ju fundera på hur järnvägssverige sett ut om hela stambanan från Stockholm och norrut blivit smalspårig ?
Hade man någonsin kunnat konvertera nätet ?


Hela tråden: