Rimbo, tågvägar, 1966 (Bana)

av Överkörmästaren, Sunday, November 24, 2019, 18:03 (1609 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

När bangården var intakt gick det väl att ta in tåg från Stockholm på alla spår (1-5 plattformsspår och i af några av godstågsspåren 6-8). Jag har en känsla av att tågen togs in på spår 5 om de skulle vända mot Norrtälje, medan tågen mot Stockholm avgick från spår 2. Byte till och från Hallstavik respektive Faringe gjordes över plattform om det inte var genomgående vagnar.


Nja, låsta infartstågvägar (som medgav körsignal i infartssignalen) fanns från Stockholmshållet till spår 2, 5 och 7/8, samt från Norrtäljehållet till spår 3, 4 och 7/8. Se den här ritningen hos ekeving.se .

Om jag förstår saken rätt så tog man bort infartssignalen från Lindholmen när stationen "delades". Varför gjorde man egentligen detta, om det fanns tågvägslåsning till spår 2? Tyckte man att det var lyx att bygga om ställverket för obevakad körning på RB-delen så man helt sonika tog bort det helt och hållet (eller om man nu tog bort "RB-delen" och lät ställverket vara kvar) i stället?


Hela tråden: