Rimbo, tågvägar, 1966 (Bana)

av Stefan Isaksson, Sunday, November 24, 2019, 19:19 (1586 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tågvägslåsning och obevakad station med rutinmässig växling är ingen riktigt bra kombination.
Den ordning som rådde 1978 när jag började växla i Rimbo, var att växeln mellan spår 1 och 2 var en fjäderväxel (=oförreglad växel i tågvägen, och detta var ingen ovanlighet på RB: fjäderväxlar fanns även i infartstågvägarna i Altorp, Näsbypark och Österskär).
I Alp, Nbp och Ösk kontrollerades att växeln slöt med vanliga infartssignaler, men i Rimbo var det istället en dvärgsignal.

Jag antar att Rimbos tågvägslåsningar och infartssignaler var intakta tills bevakningen lades ned, och sedan revs allting. Jag såg i alla fall inte något spår av ställverket - det hör till saken att ställverkskuren som låg på plattformen mellan spår 2 och 3 användes av tågpersonalen för tåganmälantelefonering. Observera att på de norra linjerna gick det då bara vagnuttagningar, och infartssignalerna gällde inte för dessa. Det var väl telefon som gällde, så de norra infartssignalerna hade nog i praktiken slutat användas redan vid persontrafikens nedläggning 1966/7.

Varför man inte lät infartssignalen från Stockholm kontrollera växeln vet jag inte riktigt, men det kan ha varit en snållösning: har man infartssignal måste denna även kontrollera växelövergången mellan RB och SJ del av bangården: en sådan fanns ända tills SJ:s del revs upp 1977, vilket gör signalanläggningen klart mer komplex än att bara låta en dvärg kontrollera en växel.
När förbindelsen mellan RB och SJ användes, vilket hände ett par gånger, antar jag att Rimbo måste vara bevakad, och att tågen togs in med §52 (försåvitt inte bevakningen togs upp efter tågets ankomst).

SI


Hela tråden: