Ånglok i Nya Zeeland Capspår? Kapspår i fattiga Norrrland? (Fordon: lok)

av Lennart Petersen, Monday, November 25, 2019, 02:13 (1608 dagar sedan) @ Leif B


Jag påminner också att det fanns beslut att Norra Stambanans fortsättningen norrut från Bräcke skulle bygga med 3'6". Beslutet hann visserligen ändras innan SJ expanderade norr om Bräcke men den privata Sundsvall Torpshammar Järnväg byggdes med CAP/Cape/Kap-spår och fick breddas i samband med att SJ tog över.


Det fanns faktisk beslut som kunde lett till att hela Norra stambanan blivit smalspårig. Första beslutet var att bygget av Norra stambanan Uppsala-Krylbo-Storvik skulle byggas med smalspår och redan byggda Stockholm-Uppsala skulle smalas in för anslutning. Även Katrineholm-Norrköping skulle byggas smalspårig och en riksdagsman sa: vill dom ha något annat i Norrköping får dom betala det själva.
Men beslutet ändrades innan bygget kom igång så det blev normalspår. Men för nästa etapp, Stambanan genom Norrland ,Storvik-Bräcke planerades smalspårig men beslutet ändrades . Och som redan nämnts ändrades beslutet för Stambanan genom övre Norrland. En del av jämtländska tvärbanan Sundsvall-Trondheim hade alltså byggts smalspårig men mycket ändrades när Norge bestämde sig för att överge smalspårsbygandet och i stället bygga normalspår.
Men kan ju fundera på hur järnvägssverige sett ut om hela stambanan från Stockholm och norrut blivit smalspårig ?
Hade man någonsin kunnat konvertera nätet ?


Intressant!

Har du några datum för de olika besluten och kontrabesluten?

Nej men mycket av det här står i banhistorikerna i SJ 1856-1906 del 2. Bana och byggnader.
Ett skäl till att Norra stambanan blev normalspårig var att man förväntade sig samtrafik med den tidigt färdigbyggda och normalspåriga GDJ Gävle-Dala Järnväg som ju angör Storvik. Och för Katrineholm-Norrköping förstod man ju att banan skulle bli en viktig länk för trafiken söderut på Östra stambanan Katrineholm-Nässjö som senare kom att betraktas som Södra stambanan.


Hela tråden: