Rimbo, infart från Faringehållet, 1966. Utdraget? (Bana)

av Leif B, Monday, November 25, 2019, 20:38 (1613 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Infarten från Faringehållet


Intressant att jämföra med den här ritningen som finns på ekeving.se . Infartssignalen står bara drygt 100 meter utanför yttersta växeln, en medväxel där sidospår från motorvagnsstallet ansluter. Lite märkligt att några ensamma godsvagnar tillåts ockupera det långa elektrifierade utdragsspåret som ligger söder om tågspåret mot Rånäs.

Kan det inte vara så att 1966 hade växlingen i Rimbo krympt till en nivå som inte krävde något långt utdragsspår? Att splittra upp lång persontåg i kursvagnar åt olika håll hade upphört och godstrafiken bestod väl huvudsakligen av hela tågsätt Uppsala - Rimbo - Hallstavik. För rundgången behövdes ju bara ett kort utdrag fast helt lånade man nog linjen för att inte behöva "kasta klot" mer än nödvändigt.

Det stora oljefläcken på utdragsspåret strax hitom finkan visar ju att ett lok (ång eller diesel) ofta brukade stå där men det behövdes nog inte längre 1966...

/funderar
Leif


Hela tråden: