Rimbo, signalering 1974-81 (Bana)

av Överkörmästaren, Monday, November 25, 2019, 23:20 (1612 dagar sedan) @ Leif B

Tågvägslåsning och obevakad station med rutinmässig växling är ingen riktigt bra kombination.


[...]

Varför man inte lät infartssignalen från Stockholm kontrollera växeln vet jag inte riktigt, men det kan ha varit en snållösning: har man infartssignal måste denna även kontrollera växelövergången mellan RB och SJ del av bangården [...]


Ja "snållösning" är väl det rätta ordet. Det hade väl räckt med ett K-lås till den där förbindelseväxeln och en lagom lång spårledning. Men egentligen var det väl redan bestämt att Rimbo skulle läggas ned, så man kanske snarare får konstatera att dvärgsignalen var "lyx"...


Någon form av lampa som indikerar att tungorna sluter bör en fjäderväxel ha. Om lampan är grön eller vit är inte så avgörande, när vi pratar om en bana som är så liten att alla förare har mycket god linjekännedom.

Desto konstigare då att man gjorde sig omaket att sätta dit den där dvärgsignalen, när man kunde ha nöjt sig med att koppla om infartssignalen som redan fanns med kabel och allt... känns ändå som man hade någon form av principtänkande här!


Hela tråden: