Smalspåriga sommarvagnar (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Monday, November 25, 2019, 23:53 (1584 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Teakklädsel infördes inte för att den var exklusiv, utan för att trädslaget teak har en naturlig motståndskraft mot röta och mögel. Teak är helt enkelt den mest hållbara lösningen i krävande miljöer, framför allt till sjöss, men även i järnvägsmiljö.

Valet av teakklädsel var alltså i första hand ett ekonomiskt beslut, det förväntades ge lägre underhållskostnader på lång sikt.

Sedan kan kortsiktiga ekonomiska överväganden (t ex kort förväntad användningstid, eller bolagets svaga ekonomi vid tiden för investeringen) göra att teak valdes bort.

SI

Utryckte mig slarvigt med min formulering "exklusivt" väl medveten om just teakens förträfflighet mot röta och mögel. Rent historiskt är det ett intressant faktum att Royal Navy på tidigt 1800-tal lät bygga flera seglande örlogsfartyg just i teak. Örlogsvarvet i Bombay levererade till exempel tre 84-kanoners tvådäckade linjeskepp mellan 1819 och 1826. Svenska flottan fick under beredskapsåren 24 motorminsvepare, M3 - M26, som delvis var byggda i mahogny, en skröna (?) säger att det rådde myteristämning när fartygen skulle gråmålas. Alltså visar detta att "feta" träslag hade en erkänd fördel underhållsmässigt men samtidigt att det var en bristvara vid orostider.

Delar fullständigt din tolkning.

Ola Ahlström
MAlmö


Hela tråden: