Rimbo, signalering 1974-81 (Bana)

av mamma Ulla, Tuesday, November 26, 2019, 06:20 (1585 dagar sedan) @ Överkörmästaren

känns ändå som man hade någon form av principtänkande här!

Överskatta inte tänkandet här vid den här tiden. Signalingenjörerna hade (och har?) klart begränsad kunskap om trafikering och trafikeringsregler. Om nu SJ's folk satte sig ner och skulle ta bort ännu ett ställverk och reducera funktionerna (det gjordes mycket sånt på småbanor och -stationer vid den tiden), så må i alla fall en sak vara klar; Någon egentlig tågväg kunde man ju inte tala om, om det var en fjäderväxel och dessutom ingen som helst hinderfrihetskontroll. Släng dit en dvärg istället så får dom där SL-människorna klara sin lekverksamhet så länge dom nu får hålla på. Dvärgen visade dessutom 45 grader vänster, det var ju som sagt inga spårledningar.

(Nu skrev jag SJ, på AB Roslagsbanan fanns absolut ingen djupare kunskap om signaleringsprinciper bland den ansvariga personalen.)

Visste ni förresten att de första skisserna på ställverk i Kårsta, när banan kortades av dit, var en elektromekanisk historia? Med låslinjaler som skulle kunna låsas upp av tågpersonalen för att göra rundgång. Sen vart det hela enklare när det visade sig att det ju faktiskt fanns ett komplett reläställverk kvar i kuren, som i stort sett bara var att koppla in.


Hela tråden: