Namn på delar av äldre kontaktledningsbryggor? (Elektrifiering/elektrisk drift)

av PeO, Wednesday, November 27, 2019, 12:48 (1605 dagar sedan) @ daniel

.....


Det förutom olika pilhöjder (1000/1250/1500), bredder (598/710) och profiler i balksystemet (NP10/NP12/NP14) finns det tre varianter av av balkbryggor:

.....

"Ledningsbrygga" finns även 1750mm pilhöjd. Pilhöjd räknas från rörstagen nertill "Stagjärn" ) till mitt på U-balken upptill. Rören är av 7/8", 1" och 1 1/8" diameter
Som tidigare nämnts kallas de vertikala stagen trycksträva, de långa, som påminner om ett gem, lång trycksträva. dessa av NP8 (80 mm U-balk + plattjärn 80*12)
Övre delen på "gemet", som skruvas på U-balken mellan trycksträvorna, kallas Tillsatsbock. Motsvarande del under bryggan kallas Fästjärn för isolatorbock.
Isolatorbock = fäste för isolatorer, verkar gälla både kontaktledning och jord- och hjälpledningar.
Fästet för brygga på stolpe heter helt enkelt Konsol för ledningsbrygga.
Stagen inuti bryggan i zick-zack heter vindförband.
Detta var några detaljer, sedan finns det dessutom benämningar på de plåtar som är svetsade på balkarna.
Det blev mycket tragglande och bläddrande för ett dussin år sedan, när jag skulle rita för att etsa skalenliga bryggor i Ho. Pilligt att bygga också, man klarar inte mycket mer än en brygga om dagen.
Skarvplåtar finns, för att skarva ledningsbryggor, jag har också hittat Vinkelskarv för ledningsbrygga. Olika mått för Cst, Sävenäs rbg (4 olika), Borlänge och Ånge.

@ Bobo: Inga nitar i bryggorna, diverse fäst- och förstyvningsplåtar är svetsade på sin detalj, sedan skruvas allt ihop med skruv i tum-mått. På trycksträvor m.m. finns borrade hål på detaljer, på U-balken kläms övriga detaljer fast med 3/4" Hakbult (J-formad, som griper tag om U-balkens fläns). Konsolerna kläms likaledes med 3/4" Hakbult om Bryggstolpens U-balk, eller om den monteras på andra ledden, parvis med 3/4" genomgående bult. Isolatorbockar på linjestolpar kläms på motsvarande vis, höjden måste ju anpassas efter spårets läge i höjdled.


Hela tråden: