Särtryck 77 (Fordon: vagnar)

av Torbjorn_Forsman, Saturday, November 30, 2019, 09:01 (1580 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag har aldrig riktigt intresserat mig för tekniska detaljer när det gäller järnvägsfordon men i samband med ett modellbygge plockar jag fram Särtryck 77 och några fotografier för att försöka förstå vilka detaljer jag skall utrusta mitt bygge med. Det hela genererar några frågor:

Särtrycket anger att vagnen är utrustad med;

  • "z", vilken betyder enkel skruvbroms. Skall detta tolkas som att varje hjulaxel på boggien har endast har en bromskloss per hjul?
  • "y1", som betyder Knorr broms. Betyder detta att det sitter bromscylindrar med komplicerade system av tillhörande bromsdragstänger under golvet? Då bör vagnen även ha bromsslangar, eller?
  • "E8", vilket betyder att vagnen har elektrisk belysning från annat fordon. Jag uppfattar detta som att vagnen saknar all form av möjlighet att själv generera ström för belysning, alltså inga batterilådor eller egen generator, rätt eller? I så fall hur ser överföringen ut, kontaktdon?
  • "Vo", som anger att vagnen har högtrycksvärmeledning. Tolkar jag som att vagnen inte har kamin eller värmepanna utan att ångvärme (?) överförs från lok eller ångfinka, men hur ser överföring ut mot nästa vagn?

Som tidigare skrivet, teknik är inte mitt stora intresse och är därför tacksam för vägledning.

Ola Ahlström
Malmö

Jag kan rekommendera att du tar en titt i 1912 års Vagnlära, där finns svar på de flesta frågorna utom kanske detaljerna kring tidiga elektriska belysningssystem, som behandlas ganska översiktligt.


Hela tråden: