J-1262 historia (Fordon: lok)

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, lördag, november 30, 2019, 18:52 (15 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Fick inte svar på min fråga. Slopades maskinen så sent som 69 så borde den även körts säsongen 1965 istället för 1393.

Kanske var det så att loket ställdes av pga dåligt skick efter trafiken på Falsterbo sommaren 1964 men att den formella slopningen ägde rum först 1969. Det kan nämnas att J 1262 fick någon form av revision inför 1964 års sommartrafik men hann inte bli klar till starten 1 maj 1964, så den dagen blev det YBo-sätt. Söndag 7 maj blev det personvagnar men dessa drogs av Z65 496 + 497, vilka tagits ner från Kristianstad. F.ö. den enda gång mig veterligen som Z65 gått på banan till Falsterbo. Påföljande söndag var J 1262 åter insatt i badtågen resten av sommaren. Från sommaren 1965 var det planerat att badtågen skulle dras av diesellok T2, vilket t.o.m. angavs i tjänstetidtabellerna! Dock blev detta inte av pga att T2-loken inte fick gå över bron vid Falsterbokanalen (för högt axeltryck). Eftersom YBo-fordonen inte räckte till, särskilt inte under högsommarperioden, så stod SJ nog inför ett problem med dragkraften (man kan ju undra om inte två Z65 hade kunnat klara av tågen; de användes mestadels vardagar för godstrafik i Kristianstad med omnejd). I vart fall blev det J 1393 som valdes ut för att genomgå revision och som sedan kom att dra tågen under sommaren 1965. F.n. finns J 1393 i avställt tillstånd i Brösarp (inomhus i fordonshallen) men kanske kan loket någon gång i framtiden åter träda i tjänst, vilket säkert skulle glädja många fler än Wadsten. Loket står dock inte högst upp på priolistan just nu.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum