SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder (Fordon: allmänt)

av Stefan Isaksson @, Uppsala, måndag, december 02, 2019, 18:16 (10 dagar sedan) @ HJP

När skulle P-knappen användas?

När föraren ville tvinga uppkoppling.

Som jag kommer ihåg det (jag var bara konduktör, så jag tittade bara på) var det så här:
P-knappen undveks på rävarna också - den fungerade inte så bra där heller, även om det inte var så förödande som på grisen. (En lokförare närmast skröt med att han, när han fick grisen på Östra, gick ut och tryckte två gånger på p-knappen. Sedan var grisen död.)

Jag tror att den tänkta körmetoden var att föraren skulle lägga i v-läget när räven/grisen skulle startas. Sedan skulle föraren föra körhandtaget till s-läget och låta fordonet självt koppla upp till full serie, och, om det då inte gick fort nog, föra körhandtaget till p-läget (ej att förväxla med p-knappen) varvid fordonet fortsatte koppla upp till full parallell.

Problemet var att inget av fordonen kopplade upp snyggt, så så var det som jag kan minnas ingen som körde. Teoretiskt skulle man kunna påbörja uppkopplingen till full serie genom att låta körhandtaget vara kvar i v-läget och trycka på p-knappen varje gång som uppkoppling ett kontaktorsteg borde ske. Det ansågs dock för osäkert - det var betydligt troligare att flera eller rentav alla kontakter ramlade i på en gång (med eller utan att huvudbrytaren gick, motorvagnen fick i alla händelser ryckig accelration).

Istället ryckte föraren i kontakterna genom att föra körhandtaget från v till s (egentligen bara halvvägs till s) så att en kontakt gick i. Sedan förde föraren snabbt tillbaka handtaget till v och upprepade detta tills full serie uppnåtts. Därefter fördes körhandtaget till s, varefter föraren ryckte i parallellkontakterna genom motsvarande manöver mellan s- och p-läget.

SI


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum