För att hindra rälen från att kantra utåt (Järnväg allmänt)

av mamma Ulla, Tuesday, December 03, 2019, 15:45 (1567 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Eftersom kraften från tågets hjul verkar utåt uppe på rälshuvudet medan spiken på utsidan håller emot en sådan rörelse nere vid rälsfoten verkar det väl inte så långsökt att spika dubbelt på insidan av rälen för att hålla nere rälsfoten där och hindra att rälen kantrar utåt?,

För att rälen ska "kantra utåt" så krävs att en kraft verkar på den, vars vektor träffar utanför rälfoten. Om vi antar en 50 kg räl så är den 155 mm hög och foten är 133 mm bred. Och vidare om man för enkelhets skull antar att kraften anbringas mitt på rälhuvudet, så ska kraftvektorns vinkel vara större än 66,5 / 155 mm.

Centrifugalkraften är m * v^2 / r (kurvradien)
Tyngdkraften är m * g (gravitationen = 9,81 m/s^2)
Alltså ska (mv^2/r)/(m*g) vara större än 66,5/155 = 0,43
Jag antar att krafterna verkar lika på de två rälerna, vilket inte stämmer helt.
v^2/(r*g) > 0,43
v^2 > 0,43*r*g
v > roten ur (0,43*r*g)
Anta 300 m kurvradie
v > roten ur (0,43*300*9,81) = 35,6 m/s = 128 km/h.

Kör man så fort i en 300-kurva så har man nog mer bekymmer än att rälen möjligen skulle kantra.


Hela tråden: