Tänkte på murknande träsliprar och lösa spikar (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Tuesday, December 03, 2019, 17:37 (1603 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Det finns naturligtvis mycket att säga om det här, men kortfattat blir det detta:

1. Som jag skrev förut hade man i den tryckta Banläran 1915 en skrivning om två spik på insidan och en på utsidan på spår utan underläggsplattor. Detta var alltså ändrat 1919 med en handskriftsnotering.

2. Kurvklotsen var en förstärkning mellan rälslivet och slipern för att hindra att rälerna i kurvor med tiden skulle börja luta mindre inåt än de skulle - 1:20 enligt dåtida normer. Om man inte hade kurvklotsar skulle sidkrafterna, särskilt om man hade spårlägesfel, kunna bli för stora, vilket skulle göra att rälsfotens yttre del skulle pressas ner i den mjuka, successivt ruttnande, furuslipern. Därmed skulle rälens lutning och spårvidden skadas. Dessutom var kurvklotsen en förstärkning mot den utdrivning av rälen som blev följden av sidkrafterna från tågen och att utsidans spik försköts i det mjuknande träet med tiden.

Sven B


Hela tråden: