För att hindra rälen från att kantra utåt (Järnväg allmänt)

av Stefan Isaksson, Tuesday, December 03, 2019, 20:14 (1568 dagar sedan) @ mamma Ulla

Jag ska medge att jag inte räknat efter i din analys, så matematiker jag är.
Men det har sagts mig att den direkta anledningen till urspåringar på grund av hög fart i växelkurvor ofta är just att rälsen välter.
Det kan nog härledas till att dina beräkningar är statiska i den meningen att de tar hänsyn till en konstant avlänkande kraft - förvisso för handen när en vagn redan är i en cirkulärkurva.
Men när vagnen lämnar rakspår men ännu inte kommit in i cirkulärkurvan kan kraftigare momentana krafter uppstå. Det är för att förhindra det som övergångskurvor existerar. Är övergångskurvorna för korta, till exempel i växelkurvor, blir spårkrafterna betydligt större än i dina räkningar.

Kul analys dock.

SI


Hela tråden: