För att hindra rälen från att kantra utåt (Järnväg allmänt)

av mamma Ulla, Tuesday, December 03, 2019, 23:33 (1567 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Jag ska medge att jag inte räknat efter i din analys, så matematiker jag är.
Men det har sagts mig att den direkta anledningen till urspåringar på grund av hög fart i växelkurvor ofta är just att rälsen välter.
Det kan nog härledas till att dina beräkningar är statiska i den meningen att de tar hänsyn till en konstant avlänkande kraft - förvisso för handen när en vagn redan är i en cirkulärkurva.
Men när vagnen lämnar rakspår men ännu inte kommit in i cirkulärkurvan kan kraftigare momentana krafter uppstå. Det är för att förhindra det som övergångskurvor existerar. Är övergångskurvorna för korta, till exempel i växelkurvor, blir spårkrafterna betydligt större än i dina räkningar.

Kul analys dock.

SI

Vi var dessutom skolkamrater på Norra Real. Du hade kanske också den eminente Stig Lindqvist i matte och fysik?

Visst, det kan dunka och slå i en kurva och bli helt andra krafter. Men. Om man kommer upp så att centrifugalkraften är över 43 % och mera än tyngdkraften, då börjar det ju bli risk att hela tåget välter. Det motsvarar att tåget välter om tyngdpunkten är över 1435/2/0,43 = 1,7 m över rälen. Jag har ingen aning, men nog måste ett loks tyngdpunkt ligga högre än så?


Hela tråden: