Hamnbanor/gatuspår i Sverige? Hammarbyhamnen och Skeppsbron (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Wednesday, December 04, 2019, 16:48 (1567 dagar sedan) @ Leif B

Norra och Södra Hammarbyspåren och Skeppsbron i Stockholm!


Spåren i Södra Hammarbyhamnen var ju dessutom hamnspår då trafik till Viking Line i Tegelvikshamnen förekom.
En del av spåren ligger väl av historiska/nostalgiska skäl ännu kvar.

När Hammarby sjöstad (norra delen) byggdes så lades alltså banan runt söder i snyggt utförda gaturälet. Trafiken är alltså nedlagd men delar av banan ligger kvar inklusive gaturälerna.


Det var väl i ännu högre utssträckning hamnspår när Norra Hammarbyhamnen fortfarande var en hamn, med [link=https://www.ekeving.se/p/sth/Mst-hamnar-Sst/hamnar/NorraHammarbyh.html]upp till tre gatuspår i bredd på kajen[/link]. Ett spår för genomfart och två spår för vagnar som skulle lastas eller lossas till båt eller till upplag och magasin som fanns på landsidan.

Motsvarande fanns ju även [link=https://www.ekeving.se/p/sth/Mst-hamnar-Sst/hamnar/Stadsgarden.html]på Stadsgården[/link] långt innan Viking Line var påtänkt men då [link=https://www.ekeving.se/p/sth/Mst-hamnar-Sst/hamnar/ritn_Stgo_1949.JPG]i form av två "dubbelspår", ett på kajen och ett på landsidan av tullhusen och magasinen[/link]. Ett antal växelkryss gjorde det möjligt att från genomfartsspåret hämta och lämna vagnar mitt på lastspåret utan att behöva flytta på alla vagnar på kajen.

Skeppsbron hade också gaturäler och där har man byggt ett spårkryss som minner om spårtiden.


Är det inte helt enkelt det södra av de två originalkryssen som ligger kvar (men utan de fyra växlarna)?

Man har väl anpassat stenläggningen lite för att det ska se snyggt ut, helt original är det inte.

Från Halmstad minns jag ett det gick hamnbana delvis med gaturäler både för 1435 och 1067 upp till Österbro.


Hela tråden: