KURJ vagnar! (Fordon: vagnar)
Trafiken från riddarhyttegruvorna till Köping lades om till lastbil under 1965, varefter den enda kvarvarande trafiken mellan Guttsta och Uggelfors blev lokomotortomkörningar, vilka upphörde året därpå. Därefter fortgick trafiken Köping - Guttsta - Kolsva järnverk t.o.m. maj 1968. Järnverket var dock inte den enda kunden; också till trävaruindustrin i Åsby gick överföringsvagnar till slutet. Trafiken mellan Riddarhyttan och Krampen bedrevs från 1 maj 1966 av Riddarhytte AB men upphörde under hösten 1968.
Bra sammanfattning. Riddahytte AB´s trafik; var det malmtransporter intill slutet och/ eller nåt annat? Och hyrde man då vagnarna av SJ precis som man gjorde med lokomotorerna?
Vi är allt väldigt glada i KUJmf över våra särkupévagnar, men nog beklagar man de stora godsvagnsskrotningarna.
Självklart. Men tänk om det vore tvärtom, d v s att alla passvagnar varit skrotade(vilket ju egentligen varit "naturligare" eftersom persontrafiken upphörde över tio år innan godstrafiken)?/ L G :-)
Du har så rätt; det finns ljuspunkter i allt!
Riddarhytte AB transporterade med de inköpta lokomotorerna och vagnarna bl.a. sågat virke, slaggull och koks.