Stockholm Ö 1963: Samtidig avgång? (Järnväg allmänt)

av Stefan Isaksson, Thursday, December 05, 2019, 06:29 (1597 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag är rätt säker på att anläggningen fanns kvar längre än så, även om den inte användes - eller användes ytterst sporadiskt. Jag har också sett hålkortsutrustningen på tågX och jag är rätt säker på att det var några år senare.

Om jag kommer ihåg rätt trasslade skyltarna en hel del och det var nog svårt att få tag på reservdelar. Skyltarna på spår 6-7 rensades i alla fall på maskineri och istället monterades fasta skyltar på destinationsrullens plats. Erkannerligen användes dessa maskiner som reservdelar för de övriga fyra skyltarna.

Det kan diskuteras om ersättningsskyltarna var bättre. (Och då speciellt inte första ersättningen - en skylt placerad mellan spår 3-4 - med en rulle som fördes fram med jämn hastighet: tågavgångarna placerades därför på olika avstånd från varandra beroende på avgångstider. Denna skylt gick alltför ofta fel och visade därför inte relevant information.)

SI


Hela tråden: