Prins August (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Saturday, December 07, 2019, 08:56 (1595 dagar sedan) @ -ch-

Dummare än tåget! Uttrycket redogörs det för i DN den 2 mars 2006:
"Sålunda uppkallades en sådan ånghäst efter prins August, son till Oscar I. Som prinsens själsförmögenheter inte hölls för särskilt lysande kom han i det allmänna umgänget att användas för jämförelser - och här kunde man på en gång diskret och skadeglatt ersätta namnet med ett täckord. Så uppstod dummare än loket, dummare än tåget."

Trevligt inlägg om uttryckets uppkomst från vår vän i Falun :).

Om jag får återge några andra anekdoter ur en bok om Bernadotte-familjens hundra år på tronen (tryckt 1918) jag har.

Vid en militärmanöver råkade prins August under en fest bli något bestänkt och talade med likaledes närvarande konungen av Danmark, Fredrik IIV om att Bornholm borde tillhöra Sverige.

Fredrik VII blev förargad men fick ett ursäktande telegram från Karl XV, tillika Augusts storebror med ordalydelsen: (valt utdrag) " Om han (Fredrik VII) Super August full en gång till tar han Själland ävenledes" (språket är något moderniserat) :-D .

Att hans intellektuella svagheter var känt även av honom själv kan väl följande citat som tillskrivs prins August vid ett tillfälle hävdas ha fällt ; "Di säger att jag är dom, men då skulle di höra min Teresia"

Och där stoppar vi för att inte gå för långt i driften med de hädangångna, ha det väl i Falun hälsas från det fredliga Morshyttan :-) ;-) :-D .


Hela tråden: