Röd ring på skorsten. Förbättra draget (Järnväg allmänt)
Skorstenens dimensionering är ett intressant optimeringsproblem.
I inlägget om CSD 556 Štokr länkades till en film.
[link=https://youtu.be/gWC_bGNvZX4?t=536]Här[/link] i filmen pratas det på tjeckiska om skorstenen och blästerns funktion.
Hur lång behöver skorstenen vara dvs avståndet mellan dess nedre kant inne i sotskåpet och den övre kanten ?
Vilken form ?
De flesta skorstenarna smalnar först av för att därefter långsamt öka i diameter och den behöver ha en viss minsta längd som om den blir för lång innebär problem med fria höjden.En lösning på fria höjden begränsningen är att placera röret lägre i sotskåpet men detta innebär att blästerkonan även den måste placeras lägre. Hur löser man transportröret från slidventilerna till bläster ?
Hamnar blästerröret fel så kommer antingen draget att försämras drastiskt eller avloppsångan att få ett större flödesmotstånd vilket innebär effektförlust.
[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/allm/B.jpg~original[/IMG]
Bild från videon. Här har man skapat en lång skorsten och av ljudet i videon att döma en med bra drag. Intressant är att man ökar "insugsarean" genom att ha tredelad skorsten.
[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/allm/6226.jpg~original[/IMG]
Denna ritning visar en blästeranordning som lär ha använts i Tomteboda. Gissningsvis på en utmönstrad Kc-panna.