Röd ring på skorsten. Förbättra draget (Järnväg allmänt)

av BD, Saturday, December 07, 2019, 19:49 (1600 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Skorstenens dimensionering är ett intressant optimeringsproblem.

I inlägget om CSD 556 Štokr länkades till en film.
[link=https://youtu.be/gWC_bGNvZX4?t=536]Här[/link] i filmen pratas det på tjeckiska om skorstenen och blästerns funktion.
Hur lång behöver skorstenen vara dvs avståndet mellan dess nedre kant inne i sotskåpet och den övre kanten ?
Vilken form ?
De flesta skorstenarna smalnar först av för att därefter långsamt öka i diameter och den behöver ha en viss minsta längd som om den blir för lång innebär problem med fria höjden.

En lösning på fria höjden begränsningen är att placera röret lägre i sotskåpet men detta innebär att blästerkonan även den måste placeras lägre. Hur löser man transportröret från slidventilerna till bläster ?

Hamnar blästerröret fel så kommer antingen draget att försämras drastiskt eller avloppsångan att få ett större flödesmotstånd vilket innebär effektförlust.

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/allm/B.jpg~original[/IMG]

Bild från videon. Här har man skapat en lång skorsten och av ljudet i videon att döma en med bra drag. Intressant är att man ökar "insugsarean" genom att ha tredelad skorsten.

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/allm/6226.jpg~original[/IMG]

Denna ritning visar en blästeranordning som lär ha använts i Tomteboda. Gissningsvis på en utmönstrad Kc-panna.


Hela tråden: