Maffei (Fordon: lok)
Maffei vidareutvecklade i vart fall denna loktyp till en rätt extrem variant som lokaltågslok.
Cylindrarna mitt mellan axlarna.
En vevstake åt vart håll till axlarna.
Två motgående kolvar i samma cylinderlopp med vevarna på fram- resp. bakaxlarna ställda 180 grader från varandra. Gemensam slid för de tre ångrummen i cylindern.
Samt innerliggande koppelstänger!
Med den perfekta utbalanserignen och de rörliga massorna vid lokets mitt gick det att köra fort med ett tvåaxligt lok med små hjul.
Men lite knepigt i underhåll.
Dag B
Hela tråden:
- Atlaslok till Trollhättan juli 1882 -
BD,
2009-01-27, 09:33
- Atlaslok till Trollhättan juli 1882 -
Uno P,
2009-01-27, 10:00
- Atlasloket på bild -
Uno P,
2009-01-28, 11:38
- Atlasloket på bild - ? -
Kurt G. Möller,
2009-01-28, 12:50
- Maffei -
Dag Bonnedal,
2009-01-28, 13:50
- Maffei - J. O. Andersson, 2009-01-28, 16:52
- Maffei, den här? -
Jan Söderlund,
2009-01-29, 10:50
- Maffei, den här? -
Urban Åkesson,
2009-01-29, 15:07
- Maffei, den här? -
Kurt G. Möller,
2009-01-29, 21:47
- Maffei, den här? F - Jan Söderlund, 2009-01-29, 23:56
- Maffei, den här? -
Kurt G. Möller,
2009-01-29, 21:47
- Koppelstänger - BD, 2009-01-29, 15:22
- Maffei, den här? -
Urban Åkesson,
2009-01-29, 15:07
- Maffei -
Dag Bonnedal,
2009-01-28, 13:50
- Atlasloket på bild - ? -
Kurt G. Möller,
2009-01-28, 12:50
- Atlasloket på bild -
Uno P,
2009-01-28, 11:38
- Atlaslok till Trollhättan juli 1882 -
Uno P,
2009-01-27, 10:00