StaDshotell (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Sunday, December 08, 2019, 18:34 (1563 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Som Bobo påpekat gjorde väl SJ det indirekt, liksom, genom AB Trafikrestauranger och sen SARA-bolagen. Finns väl beskrivet i nån SPÅR häromåret (eller var det artikel/ artiklar i "Sidospår"?)

Men nu pratar vi "äpplen och päron". Stadshotell var nåt städer ålades att tillhandahålla när de hade stadsrättigheter. Nåt de då kunde göra (alltid gjorde?) genom "entreprenörer". Nåt vi känner igen i fler och utökade sammanhang i andra branscher numera ;-)

/ L G


Användningen av olika entreprenörer i statlig (och vissa städer) tjänst var vanlig.

Bland ekonomer (och indirekt historiker) har man begreppen hierarki och marknad, marknad är hur exv VGJ uppdrog åt en privat entreprenör att lösa arrangemangen för järnvägens byggnad medans bolaget tog in ett separat anbud för stationshus och banvaktstugor medans byggnadsstyrelsen själv hade anställd personal för statsbanebyggnaden.

Städerna värvade entreprenörer för driften av statshotellen eftersom det troligtvis inte fanns någon personer i statsfullmäktige som kunde driva ett hotell och dessutom hade tid för detta.

Varför var städerna involverade i driften av statshotell?


Hela tråden: