Prins August – funderingar kring den 'dumma' skrönan (Järnväg allmänt)

av Arne, Monday, December 09, 2019, 00:22 (1594 dagar sedan) @ LOK

Har i många år stridit mot historien om att "dum som tåget" skulle komma från loket Prins August. När prinsen levde fanns hundratals lokomotiv med namn. Varför skulle just loket Prins August vara mer känt än andra? Lok fanns även uppkallade efter hans betydligt smartare bröder, och många andra kloka personer. Jag kan bara peka på att det fanns lok som hette både Lars och Olof.

Nej, låt den historien vila, eller som jag brukade göra när jag guidade på Järnvägsmuseet, berätta den men med ett klart tillägg om att den inte kan vara sann.

För övrigt har jag förgäves bett språkforskare om hjälkp att fastställa när uttrycket "dum som tåget" först används. Jag är fullt övetrygad om att det inte användes förrän en bra bit in på 1900-talet.

Lars Olov Karlsson

LOK har förstås en intressant poäng här. Men historien om prins August och dito ångloket med samma namn har ju visat sig ovanligt långlivad. Sådana historiska auktoriteter som till och med professor Dick Harrison i Lund har ju tidigare berättat den här seglivade skrönan men har numer korrigerat sig och uppenbarligen anslutit sig till LOK:s version av historien.

Det som förvånar något är dock att ingen – i varje fall vad jag sett – har hittat ett första säkert belägg för den här skrönan. Med tanke på att man exempelvis hos Svenska Akademiens ordboksredaktion har lyckats tidsbestämma allehanda ord och uttryck ända bak till Gustav Vasas svenska bibel från mitten av 1500-talet – först utgavs Nya Testamentet år 1526, sedan hela Bibeln år 1541 – så borde man ju kunnat belägga även detta ordspråk.

Kan det därför möjligen vara så enkelt som att det helt enkelt är en för bra folklig historia om det kända ångloket och den något lågpresterande prinsen att det vore synd att avslöja den simpla sanningen?! Det här kanske också är ett exempel på en typ av språklig hyperkorrektion, underavdelning ordspråk, där man velat hitta en rationell förklaring på ett florerande folkligt uttryck och därför konstruerat en plausibel bakgrundstolkning med den 'dumme' prinsen och ett 'dumt' föremål som ett ånglok?! Dvs. att vara dummare än en maskin är förstås höjden av dumhet! :-D


Hela tråden: