NBJ-vägskydd. SSnJ (Signaler/säkerhet)

av Leif B, Tuesday, December 10, 2019, 19:02 (1597 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!

Jag försöker rekonstruera kopplingen has Nora Bergslags Järnvägs vägskydd, från tiden innan de fick den nuvarande Akv-kopplingen.

Vägskydden var, som jag fått det förklarat för mig, byggda med två spårledningar och beläggning av den ena startade ett tidrelä som shuntade bort den andra under så lång tid som behövdes för att ett tåg skulle hinna passera ut på andra sidan.

Mitt första utkast ser ut så här: bild på bildtagg.se

Synpunkter mottages tacksamt.

Edit:
Upptäckte just att kontakterna för v-signalen blivit fel: F skall vara B och tvärtom.

På Saltsjöbanan fanns det vägskydd med bara två spårledningar. Åtminstone i Tattby var det så ännu i våras (eller till förra våren?) men nu skulle jag tro det är ombyggt till modern standard i samband med upprustningen.

Tyvärr vet inget om kopplingen vare sig på NBJ eller SSnJ, men borde det inte gå att lösa med en hållkrets i stället för ett tidrelä?


Hela tråden: