NBJ-vägskydd. SSnJ (Signaler/säkerhet)
Saltsjöbanan och Lidingöbanan använde före sina stora rustningar nu på 10-talet vägskydd med två spårledningar och interlockingrelä (spärrkopplat relä), som skötte både riktningsdetektering, passagekontroll och avkoppling i ett.
Akv-kretsen i dagens vägskydd kan sägas vara en sorts hållkrets: Akv dras upp när passage konstateras över vägen (Sv faller och drar igen), och hänger sedan kvar över kontakt på utfartsändens spårledning.
Hela tråden:
- NBJ-vägskydd -
Anders_W,
2019-12-10, 10:47
- NBJ-vägskydd. SSnJ -
Leif B,
2019-12-10, 19:02
- NBJ-vägskydd. SSnJ -
Anders_W,
2019-12-10, 19:19
- NBJ-vägskydd. SSnJ - Överkörmästaren, 2019-12-10, 20:38
- NBJ-vägskydd. SSnJ -
Anders_W,
2019-12-10, 19:19
- NBJ-vägskydd. SSnJ -
Leif B,
2019-12-10, 19:02