Tågvärme: första elektriska och sista ångan (Fordon: allmänt)

av Martin Långström, Wednesday, December 11, 2019, 01:13 (1570 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hej!

Har någon koll på när SJ började införa elektrisk tågvärme, och på när ångvärmen till sist försvann?

Vilka var de först resp. sista fordonen som försågs med vardera typen av uppvärmning?

Enligt SJ 75årsskrift började montage av värmeledning i vagnar använda för Malmbanan 1924. Till hösten 1925 hade alla tåg på Malmbanan elektrisk uppvärmning förutom de genomgående vagnarna till Stockholm och Narvik för vilka det i fördes året efter. För Stockholm-Göteborg var redan hösten 1926 flertalet tåg elektriskt uppvärmda. Hösten 1930 fanns elvärme i 350 boggievagnar och i 400 tvåaxliga personvagnar samt i samtliga matvaruvagnar . Vanligt var sedan att vagnar hade både el och ångvärme och t.ex en del 60-talsvagnar fick ångvärme för att kunna gå till Danmark. Sist ångvärme användes vid SJ borde väl ha varit den kalla vintern 66 när man använde ånglok på bl.a Alvesta-Kalmar. Men ångvärme fanns kvar parallellt i många vagnar innan det monterades ner helt och vi minns väl skylten ”Varmt-Kallt mellanläge giva icke medelvärme”. För att kunna ge ångvärme när elvärme saknades men ellok användes fanns ångfinkor, i några exempel fanns också elfinkor med strömavtagare som producerade ånga. Senare kunde även dieselektriska tågvärmevagnar producera el på icke elektrifierade banor.

Elfinka med strömavtagare som producerade ånga, har jag inte hört talas om, åtminstone inte i Sverige. Däremot så fanns elfinkor med strömavtagare som gav 1000v för elvärme.


Hela tråden: