Inställning av strömavtagare vid BJ (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Stefan Skoglund, Thursday, December 12, 2019, 13:37 (1595 dagar sedan) @ Morshyttan


Man brukar säga att det är spänningen som blir över varje isolatordel som avgör och normalt max 20 kV.
Då isolatorerna seriekopplas med separerande metallförband kommer man upp i dessa höga spänningar.

Det som avgör avgör materialvalet är däremot inte spänningen utan linjeledarens tyngd-belastning där glaset har en fördel och i senare tider epoxibaserade materiel.

Att grönt används inom järnvägen ska tydligen vara att grönt angavs att den isolerar mot en för riksnätet avvikande frekvens eller spänningsslag, det verkar ha släppts på efter ett tag.

Normalt för riksnätet är brunt alt glas.

En liten om än inte fullständigt uttömmande kommentar :-) ;-) :-D

Jo den rödbruna färgen är vad som används idag på trafikverkets 16 kv sida (dvs driftspänning.)


Hela tråden: